Abu Garcia

Abu Garcia is een Zweeds merk met een lange geschiedenis in de Europese viswereld. Carl August Borgström richtte in 1921 AB Urfabriken op. Hij had tot dan toe het grootste deel van zijn leven in de horlogefabriek Halda gewerkt en hier zijn verfijnde technieken geleerd. In eerste instantie richtte het bedrijf zich op het produceren van zakhorloges en taximeters. Toen de vraag naar deze producten drastisch afnam door de Tweede Wereldoorlog, besloot Carl August zijn pijlen te richten op visgerei. Zo ontstond een bedrijf van wereldklasse in de viswereld met al snel een reputatie voor het produceren van uitzonderlijke producten voor het zeevissen en roofvissen.

In 1952, zo’n tien jaar na het uitbrengen van de eerste vismolen, bracht ABU de Ambassadeur reel op de markt. Met deze reel wist ABU zich daadwerkelijk op de kaart te zetten. Nog altijd is de Ambassadeur reel een van de meest verfijnde reels ooit gemaakt. De geüpgradede variant is vandaag de dag nog steeds te koop en beschikt over Carbon Matrix Drag technologie, het meeste sterke drag systeem op de markt.

In 1977 werd het ABU-museum geopend in Svangta, Zweden en daarbovenop werd het bedrijf bekroond als hofleverancier in Zweden. In 1984 fuseerde het bedrijf met de Amerikaanse distributie firma Garcia en veranderde de naam in Abu Garcia.

De lancering van de Revo reel in 2006 veranderde wederom het gezicht van reel productie zoals we het kende. Deze reel is de meest verfijnde en snelste low-profile reel die Abu Garcia heeft geproduceerd en blijft een bestseller bij duizenden vissers wereldwijd. Elke Revo reel is vervaardigd uit X-Craftic gelegerd aluminium dat volledig corrosiebestendig is. Vanuit de Revo reel ontstond de Orra reel en hierbij wordt dezelfde techniek gebruikt, maar in een compact jasje met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

In 2013 bracht Garcia een 45 minuten durende documentaire uit met de titel ‘For Life: The Abu Garcia Story’. Deze documentaire vertelt het verhaal van een van de meest iconische merken in de hengelsport wereld en gaf het merk direct haar nieuwe slogan. De documentaire begint met een krachtig statement: wat vissen zo bijzonder maakt is dat het niet uitmaakt of je een executive of een vuilnisman bent; aan de waterkant is iedereen gelijk. Daarnaast worden er verhalen van Henning Karlson uitgelicht, een werknemer van Abu Garcia van 1940, het laatste jaar dat Abu horloges maakte. Nog altijd is Karlson werkzaam als vrijwilliger voor het ABU-museum, wat zijn loyaliteit en toewijding voor het bedrijf laat zien. De documentaire is te zien op het YouTube kanaal van Abu Garcia. Op dit kanaal worden ook de producten van het merk gepresenteerd door het team van experts van Abu Garcia.

Abu Garcia heeft als missie om de meest verfijnde en duurzame producten te ontwikkelen die er op de markt zijn. Met reels als de Ambassadeur, Revo, en Orra, en inmiddels met een indrukwekkend assortiment lokaas, slaagt Abu Garcia hier telkens weer in.

Producten 1-12 van 53

Van hoog naar laag sorteren
per pagina
Tonen als Foto-tabel Lijst

Producten 1-12 van 53

Van hoog naar laag sorteren
per pagina
Tonen als Foto-tabel Lijst
To top